Je to jen pár týdnů, co jsme si povšimli též kulturního života ve Cvokhauzu. Dnes je příležitost se do těchto vod znovu ponořit. Server duálně.cz přinesl recenzi nové inscenace Prodané nevěsty z Divadla pod Palmovkou s titulem Panoptikum národní hrdosti. Divadlo pod Palmovkou zbavilo Prodanou nevěstu happy endu. Je to recenze na stejné představení, které v Lidovkách sepsula tamní redaktorka a z jejíhož článku jsme četli v onom zmíněném starším díle Cvokhauzu. Čtěme tedy pohled poněkud (zcela) odlišný:
„Pražské Divadlo pod Palmovkou disponuje výjimečně sehraným ansámblem, který je permanentně vystavován novým výzvám. Uvádí žánrově pestré tituly, těží ze spolupráce se zahraničními tvůrci. Jeho variabilitu dokazuje i nová inscenace Prodané nevěsty, zpěvohry známé spíš z operních provedení. Komickou operu, jejíž tři dějství vyprávějí o jednom nedorozumění a sňatku, složil Bedřich Smetana na libreto Karla Sabiny v letech 1866 až 1870. Předminulé století bylo dobou formování národní identity, ale také mytologie vyvěrající z potřeby politické emancipace Čechů v tehdejším Rakousku-Uhersku. Právě touto optikou je potřeba Prodanou nevěstu číst. Na rozdíl od jiných, v 19. století obdobně nacionálně rozjitřených jazykových kultur, ta česká nevyrůstala z bájného hrdinství, krvavých bojů nebo vítězství pravdy a cti nad zlem a podvratnou morálkou. Nemá v kořenech velké romantické hrdiny ani ušlechtilá gesta, o čemž svědčí i absence romantického dramatu psaného česky. To supluje Máchova lyricko-epická skladba Máj, jejímž hrdinou je otcovrah Vilém, a právě opery Bedřicha Smetany, od jehož narození v březnu uplyne 200 let.
Zápletka Prodané nevěsty fakticky stojí na podvodu a konstatování „proč bychom se netěšili, když nám pánbůh zdraví dá“. Jeník s Mařenkou se mají rádi, avšak Mařenčin otec dceru slíbil koktavému synovi bohatého sedláka, aby vyrovnal dluh. Mařenka svatbu s vybraným ženichem odmítá. Jeník ji ubezpečuje o svých citech, mezitím ale uzavírá nečekanou smlouvu s dohazovačem Kecalem. Utváří-li právě takové dílo kulturní mytologii, vypovídá to mnohé o národu. A vysloveně si říká o travestování, to znamená posměšnou parodii, jakou minulý měsíc uvedlo Divadlo pod Palmovkou. Aktuální nastudování je, co se výkladu týče, krajní, přestože zazní všechny klíčové pěvecké výstupy včetně základní osy příběhu.
Režisérovi Jakubovi Kroftovi a dramaturgyni Ivě Klestilové nešlo o aktualizaci nebo dekonstrukci originálu. V něm naopak pokorně zesilují či provokativně eskalují klíčové motivy. Jeník a Mařenka si sice přísahají věrné milování, které „nepřeruší žádné zloby naléhání“, jak zní v původní árii, avšak na Palmovce to nejsou žádní romantičtí milenci. Žena je pro Jeníka výhodnou komoditou a sňatek smluvní transakcí. A má-li být Mařenka za přičinění dohazovačky Kecalové provdaná, respektive prodaná, proč by protagonista z tohoto obchodu nezískal ještě něco navrch. Ve finále zpitý kořalkou odhaluje pravou identitu, že je prvorozeným synem bohatého sedláka Míchy, a tudíž má podle smlouvy na Mařenku nárok. Obvyklý sentimentální happy end se nekoná, Mařenka více či méně z povinnosti přilne ke svému vyvolenému, stále opilému manipulátorovi, a stává se tak skutečně prodanou, nikoli provdanou ženou.
Obdobně vyhroceně se chovají i ostatní obyvatelé vsi, kam přijíždí pouť. Jako by se chtěli připodobnit přicestovalým kočovným komediantům. Vašek Mícha, druhorozený syn známý díky převleku za medvěda nebo árii Milostné zvířátko uděláme z vás, se z přitroublého a popleteného hocha proměňuje v obecního blázna. Vesnický dohazovač Kecal, vyjednávající podmínky smlouvy, je coby zcela pasivní jedinec upoután na invalidní vozík, přičemž místo infuze mu do žil teče pivo. Hlavní iniciativu tak přebírá jeho manželka. Obecně jsou postavy silně nadsazené a celý příběh opatřen groteskním šklebem. Rodiny Míchů a Krušinů spolu s dalšími reprezentují idealizovaný a mytizovaný český venkov 19. století, jakési panoptikum národní hrdosti.
Herci s nabílenými obličeji účinkují v apartních kostýmech, které odkazují k dobovým úborům, avšak zároveň jsou zveličené různými ozdobami, kanýry a mašlemi včetně přebujelé dekorace hlavy připomínající průvod maškar z masopustního veselí. To ostatně naznačuje úvod, kdy se protagonisté shromáždí na kraji hlediště a namačkáni jeden na druhého pak klopýtají na jeviště. Padne přitom několik zcizujících hlášek jako „bacha na reflektor“, „jsme tu všichni“, „jdeme na to“ a podobně. Hyperbolu přiživuje i zadní projekce 3D skenů, v nichž se díky technologii deepfake objevují prozpěvující si hlava Bedřicha Smetany, rotující obrovskou nakládanou okurku či známá silueta herečky Marilyn Monroe. Obrazy vtipně glosují dění a vytváří dojem jisté vykloubenosti, až absurdity. Bizarní animace naznačuje, že to, co se odehrává na jevišti, je v jádru fikční konstrukt bez hlubšího smyslu. Některé pasáže pak obrazová stránka posouvá až do hororových poloh. Jedině takový přístup totiž vede k triumfu, za nějž lze zdejší Prodanou nevěstu považovat.“
Tak nevím, jedna recenzentka to podává jako debakl soudnosti, druhá jako triumf kreativity. Jestli si ovšem, drahé dámy, myslíte, že takto přinutíte diváka, aby si zašel za předražené vstupné nechat zvednout žaludek nad takovou exhibicí, tuším, že se mýlíte. Jediný, kdo se tak může radovat, je divadlo a „tvůrčí“ tým, protože dostávají velké finance od městského zřizovatele a jsou tak za vodou. I kdyby nastudovali telefonní seznam jako balet v rytmu Moravanky, na své peníze si přijdou. Nu, kdo by to nechtěl, že?
—
A ještě jednou ke kultuře. Server iDnes píše: Černá mořská víla i polibek leseb. Disney tlačí diverzitu, přichází o miliardy. Společnost The Walt Disney Company se potýká s problémy, jak úspěšně představit své nákladné projekty divákům. Na několika posledních filmech totiž prodělala téměř miliardu dolarů. Podle mnohých za tím stojí skutečnost, že studio v posledních letech začalo ve svých animovaných filmech až příliš prosazovat svoji woke agendu. A to lidi příliš nebaví. Když v prosinci roku 2022 uvedlo studio film Rakeťák coby spin-off oblíbeného Příběhu hraček, ve snímku vystupoval lesbický pár, který si na plátně neodpustil polibek. Právě tato maličkost přiměla čtrnáct různých zemí včetně Saúdské Arábie, Libanonu, Kuvajtu, Egypta, Indonésie a Malajsie, aby snímek doma zakázaly. Nakonec vydělal v pokladnách kin celosvětově 226,4 milionu dolarů, jeho výroba ale stála 200 milionů dolarů (4,5 miliardy Kč). Nedlouho poté Studia Walt Disney a Pixar představila svou první nebinární postavu, která se objevila v červnu 2023 v animovaném filmu Mezi živly. Rovněž ji namluvil herec s nebinární identifikací. Milostný příběh o přitahování protikladů a podobenstvím o následování svých snů v červnu na domácím trhu utržil 29,6 milionu dolarů (669 milionů Kč), což je zdaleka nejhorší premiéra v historii Pixaru. Kontroverze vyvolalo také obsazení afroamerické herečky Halle Baileyové do hlavní role Ariel v nedávno uvedeném hraném remaku slavné Malé mořské víly. Film sice vydělal 525 milionů dolarů (11,8 miliard Kč), ale jeho výroba stála 250 milionů. Jen pro srovnání, animovaná klasika z roku 1989 vygenerovala kolem $250 milionů (5,6 miliard Kč).
„Lidé takový obsah už prostě nekupují,“ říká americká novinářka, právnička a politická komentátorka Megyn Kellyová pro list New York Post. V nedávném podcastu hovořila na téma Disney s Charliem Kirkem, zakladatelem organizace Turning Point USA, neziskové organizace prosazující konzervativní politiku na středních a vysokých školách. „Značka Disney kdysi bývala zdravou rodinnou společností, která vydělávala miliardy dolarů na rodinách, jako je ta moje. Rodiče jí důvěřovali. Nyní ale zaslouží utrpení, protože tuto důvěru zklamala,“ řekl Kirk. „Společnost musí udělat více pro to, aby byl její obsah inkluzivnější,“ uvedla Karey Burkeová, prezidentka divize General Entertainment Content společnosti Disney. „Říkám to jako matka dvou queer dětí, jednoho transgenderového a jednoho pansexuálního dítěte a také jako vedoucí pracovnice,“ dodala manažerka. Disney pod jejím vedením slíbilo, že zajistí, aby dosud nedostatečně zastoupené skupiny, jako jsou například rasové menšiny nebo komunita LGBTQ, budou součástí alespoň 50 procent všech jeho postav. V červnu však odešla z vedoucí pozice v oddělení pro diverzitu společnosti Disney Latondra Newtonová. Právě ona byla rozhodujícím článkem zodpovědným za woke politiku, jejímž cílem je zavedení postav gayů, lesbiček, transsexuálů, nebinárních osob a dalších menšin do animovaných seriálů a filmů. Od roku 2017 koordinovala práci různých týmů s cílem vytvářet zábavu odrážející globální publikum a udržující přívětivé a inkluzivní pracoviště pro všechny, jak uvádí profil na webových stránkách společnosti. Že Newtonové podobní vedoucí diverzity nyní opouštějí své pozice také v jiných firmách, uvedla i novinářka Kellyová. Podobný scénář zavládl například ve společnostech Netflix a Warner Bros nebo Discovery. „Všechny tyto mediální společnosti a velké technologické firmy kousek po kousku ruší své šéfy diverzity, protože je to prostě zbytečná pozice,“ říká. Dodává, že snad se firmy do budoucna poučí.
Americká youtuberka a moderátorka Lauren Chenová označila kroky společnosti Disney v posledních letech za falešné a vypočítavé, píše portál GBNews. Podle ní její počiny dokazují, že firma absolutně a bezvýhradně zastává woke agendu a činí tak proto, že do jejích týmů pronikli aktivisté, kteří se maskují buď za scénáristy anebo za umělce. Z korporátního hlediska se také honí za dolary přicházející od investorů, jako je BlackRock. Ti trvají na tom, aby se firmy usilovně držely woke linie. „Tyto firmy se snaží prosazovat levicovou sociální agendu, ale vidíme, že to u diváků nezabírá,“ dodává youtuberka. Podle ní tkví Disneyho počínání také ve velké dávce pokrytectví. Na jedné straně se studio snaží být na Západě dostatečně woke, a zároveň se lísá k takovým věcem, jako je Komunistická strana Číny. A samozřejmě jde hlavně o marketing filmů. „S radostí vyškrtnou jakákoli potenciálně citlivá témata, jen aby získali přístup na čínský trh nebo trhy na Blízkém východě. To podle ní jasně ukazuje, jak falešný a vypočítavý je jejich morální aktivismus v těchto otázkách. Upřímně řečeno jde jen o vydělávání peněz. Ale je to ironie, protože ani toho už nejsou schopni,“ dodává Chenová. Podle ní rodiče nevodí své děti do kina, aby jim Disney představil koncepty, jako jsou náhradní homosexuální páry nebo nebinární postavy. „Chtějí se prostě jen pobavit,“ říká. „Neznám žádné rodiče, kteří by něco takového ve filmech od Disneyho hledali,“ uzavírá Chenová podle portálu GBNews.
Nu vida, záblesk rozumu v kolébce šílenství! Že by se blýsklo na lepší časy? Nebo prostě podobné kverulantky vyženou do ofsajdu, ať si svá zpátečnická moudra píšou do šuplíku? Tento postoj alespoň zatím platí u nás: co se nehodí, škrtněte. Tleskejte, a hlavně plaťte. Jeden můj přítel podobné nesmysly glosoval takto: „Představil jsem si černošského Žižku, asijského Komenského (v holandském exilu by se pak hodil do Východoindické společnosti, jak pěkně zapadl mezi Malajce a Indonésany).“ Sám bych to neřekl líp!
—
Server Církev cz zase přinesl následující zprávu: Učitelka v církevní škole v Anglii odmítla vyučovat LGBTQ+ ideologii, tak byla propuštěna. Glawdys Legerová byla po dvanácti letech praxe propuštěna za to, že odmítla žáky 7. ročníku během náboženské výchovy na církevní škole zřízené anglikánskou církví vyučovat témata zaměřená na ideologii LGBTQ+. Britské vzdělávací instituce prohlásily učitelku za viníka nepřijatelného profesního chování. Deník Epoch Times uvedl, že 43letá Glawdys Legerová, učitelka s dvanáctiletou praxí a specializací na cizí jazyky, byla v květnu 2022 propuštěna ze školy Bishop Justus CofE v Bromley v Kentu. Dotyčná škola uvedla, že vzdělávací materiály pro náboženskou výchovu s názvem „Kdo jsem?“ obsahují představovaní genderových pojmů dětem 7. ročníku, jako jsou pansexuál, asexuál, intersexuál a transgender. Legerová během výuky vyjádřila své přesvědčení, že praktikovaná homosexualita je hříchem. “Děti se musí učit, bez možnosti jakékoliv diskuze, o extrémní ideologii LGBTQ+. Ze svého křesťanského přesvědčení jsem odmítla o těchto tématech vyučovat. Byla jsem obviněna, že neprezentuji vyvážený pohled,“ vysvětlila Legerová. Dále zdůraznila, že církevní škola musí být upřímná a poctivá k rodičům, kteří poslali své děti do takovéto vzdělávací instituce. Místo toho škola nedodržuje křesťanské učení a víru a vnucuje dětem hluboce kontroverzní ideologie bez souhlasu nebo vědomí rodičů.
Legerovou zastupuje Christian Legal Center (Křesťanské právní centrum), které se zabývá případy osob pronásledovaných kvůli své víře. 14. prosince jeho zástupce uvedl, že vládní agentura pro regulaci výuky rozhodla, že se učitelka provinila nepřijatelným profesním chováním. V reakci na rozhodnutí agentury řekla Legerová toto: „Zdá se mi nesmírně znepokojivé, že jsem se podle nich provinila tím, že jsem v církevní škole během hodiny náboženské výchovy diskutovala o křesťanském učení.“ Glawdys Legerová také poukázala na to, že agentura vysílá učitelům důrazný vzkaz: „Křesťanští učitelé musí nejen mlčet o svém přesvědčení, ale musí aktivně ideologii LGBTQ+ propagovat, jinak riskují přísný trest a dokonce ztrátu kariéry.“
Andrea Williamsová, výkonná ředitelka Křesťanského právního centra, potvrdila, že regulační orgány vytvářejí pro učitele represivní prostředí, které zhoršuje atmosféru a brání projevům křesťanské víry ve školách a jakémukoli alternativnímu nebo vyváženému pohledu na ideologii LGBTQ+. Reverend Calvin Robinson k tomuto problému uvedl: “ Skutečně žijeme ve zvrácené době, kde být křesťanem v církevní instituci je přestupek, který se trestá propuštěním. Učitelka Legerová je pronásledována pro svou víru. Škola ji nejen propustila, ale nahlásila ji i agentuře pro regulaci výuky a považovala ji za viníka nepřijatelného profesního chování. Tím je tedy oficiálně nepřípustné být křesťanem ve škole anglikánské církve. Anglikánská církev by měla odmítnout genderovou teorii, protikřesťanské a marxistické ideologie. Škola měla před agenturou hájit názor své učitelky, a ne se před ním sklánět. Místo toho se dokonce rozhodla jít nad rámec vládních směrnic a tyto ideologie mezi dětmi podporovat prostřednictvím nového studijního plánu.“.
Vida. Učitelka na křesťanské škole nesmí prosazovat křesťanství. Podle stejné logiky by lékař neměl léčit, ale vraždit, voják neměl bránit vlast, nýbrž ji ohrožovat, a politik nepracovat pro blaho lidu, nýbrž proti němu. Ale sakra, co to říkám? Přinejmenším to poslední se už děje!