Překvapivý titulek přinesl server iRozhlas: Příliš osobních údajů za fotomontáž Barbie. Není jasné, jak s nimi nové aplikace naloží, varují úřady. Oč jde? Úspěšná, byť strašidelně hloupá a progresivisticky agitační americká komedie Barbie (vzdáleně mi připomněla dobové úlitby Ondřeje Sekory, který v 50. letech vydával příběhy Ferdy Mravence jakožto budovatele zářných zítřků) už celosvětově vydělala téměř miliardu dolarů. Na marketingově úspěšný produkt se tak začaly nabalovat další služby. Mezi nimi i aplikace, která po nahrání fotky místo původního obličeje vloží podobiznu Barbie nebo Kena. Jak ale upozorňuje Velitelství informačních a kybernetických sil Armády České republiky (přiznám se, že jsem dosud o existenci takové instituce neměl zdání), lidé za jednu fotomontáž odevzdávají velké množství osobních údajů.
„Chcete profilovku, kde vypadáte jako Barbie nebo Ken?! Žádný problém! Pošlete vaši fotku, email, informace o vašich rysech, a odsouhlaste podmínky, dle kterých nad informacemi ztrácíte veškerou kontrolu! Databáze milionů dalších lidí bude mít na trhu velkou cenu. A to se vyplatí,“ poznamenalo lakonicky na síti X (dříve Twitter) velitelství kybernetických sil (viz screenshot v titulním obrázku). Pro jednu umělou inteligencí vytvořenou fotomontáž tak lidé nově vytvořeným aplikacím odevzdají více osobních údajů, než by bylo nutné. Slovenský Národní bezpečnostní úřad na facebooku upozornil, že jedné takové aplikaci mohou uživatelé umožnit přístup dokonce ke kameře telefonu, záznamu polohy, souhrnu nainstalovaných aplikací i historii plateb kartou.
Bezpečnostní úřady několika zemí proto upozorňují, že není jasné, jak s takovými daty budou autoři aplikací nakládat, a že hrozí jejich zneužití.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost potvrdil, že je potřeba k aplikaci přistupovat obezřetně. „Platí, že je potřeba být maximálně obezřetný, k čemu dáváme aplikaci přístup, zda a co je nezbytné pro její fungování a jaký obsah skrze aplikaci sdílíme. Pokud požaduje jakákoliv aplikace přístupy, z nichž velká část nemá přímý vliv na její správné fungování, doporučení NÚKIB zní ji nepoužívat a vymazat ze svého zařízení,“ napsal serveru iROZHLAS.cz mluvčí Marek Vala.
Samostatnou kapitolou podle něj jsou pravidla, která platí pro ukládání, zpracování, šíření a zabezpečení uživatelských dat. „Je důležité si uvědomit, že mnohé aplikace nechrání dostatečně soukromí jejich uživatelů a nesplňují legislativní nároky na ochranu jejich dat. Uživatelé tím riskují zneužití svých osobních údajů,“ uvedl.
Že data můžou putovat ke třetí osobě, upozorňuje i redaktor Deníku N Petr Koubský. „Hodně aplikací je dělaných zdánlivě s nějakým zábavným cílem, jako je propojit váš obličej s podobou Barbie nebo Kena, a přitom jejich hlavním smyslem je shromažďovat osobní údaje patrně jen za účelem prodeje velkého balíku dat provozovatelům reklamy nebo někomu podobnému. Takto to prostě je, takto to chodí. To není překvapivá záležitost. Je to podle mě reálné riziko. Samozřejmě nijak dramatické, když se vezme v úvahu, čemu všemu jsme na internetu vystaveni a kdo všechno asi už dneska naše osobní data tohoto typu má. Ale je to prostě jedno další riziko navíc,“ myslí si.
Mnojo, Velký bratr natřený na růžovo a s blond kšticí. K čemu to tak může sloužit především, je patrné. Takovou infantilitu jako ksichtík matelovic panenky si nechat namontovat do své fotky, to může být atrakce leda pro lidi opravdu nedospělé, fyzicky i mentálně. Zejména tedy pro děti. Do útrob shromažďovačů soukromých dat tak jdou údaje o čím dál menších sledovaných subjektech. Bizarní na tom je, že tito sledovaní z toho mají ještě bžundu, neschopni dohlédnout důsledků. Je to jako v románu Aldouse Huxleyho Brave New World. Tam jsou lidé také zotročeni, ale nikoli násilím, jako v Orwellově 1984, nýbrž dobrovolně a s chemicky navozeným potěšením. Zní to paradoxně – svobodně zvolené otroctví – ale je to asi nejpřesnější charakteristika naší doby. Kam to půjde dál, se bojím domyslet.
—
Dostal jsem od jedné dávné přítelkyně krásnou prezentaci obsahující půvabné názvy českých obcí a vesniček. Nedá mi to, abych se o to s vámi nepodělil. Je to totiž jeden z nenásilných důkazů, jak je naše vlast, jazyk, kulturní tradice atd. inspirativní. Že se zkrátka vždycky máme kam vracet:
Chcete-li se oddávat myšlení, pak se zde nabízí např. Nepomyšl, Drahomyšl, Spomyšl, Horní Rozmyšl, Darmyšl, Libomyšl, Hoděmyšl. Chocomyšl, Domamyšl, Radomyšl, Zámyšl, Nemyšl, Onomyšl, Čímyšl… a samozřejmě Litomyšl.
Historicky podmíněný vztah k obávané lesní šelmě dokazují názvy obsahující její jméno, např.: Vlkonice, Vlkov, Vlkovec, Vlkosovice, Vlkava, Vlksice, Vlkovice, Vlkoš, Vlkošov, Vlkaneč, Vlková, Vlkančice, Vlčice, Vlčkov, Vlčí Habřina, Vlčovice, Vlčí důl, Vlčí hora, Vlčí jámy, Dolní Vlkýš, Vlčí doly, Vlčí pole, Vlčatín, Vlčí, Vlčten, Vlčeves, Vlčetínec, Vlčnov, Vlčkovice, Vlčetín, Vlkanoc, Vlčetín, Pšovlky, Přestavlky, Vlčková, Povlčín.
A za všechněch dob je jídlo samozřejmě velmi podstatnou součástí života, o čemž svědčí i názvy jako Kozojedy, Kotojedy, Mrchojedy, Máslojedy, Hubojedy, Konojedy, Mlékojedy, Srnojedy, Hřibojedy, Mrkvojedy.
Nu a prezentace končí jemným vztyčeným ukazováčkem: Pokud se ti názvy našich vesniček nelíbí, tak je tu ještě jedna: Polipsy…
—
Málokdy je v tom našem Cvokhauzu příležitost od srdce se zasmát. Jednu takovou nám poskytuje slovenský výrobce dehydrovaného pečiva označeného jako Tradičný suchár. Kromě toho, že jde o výrobek věru vydařený a ke každé útrobní dietě víc než vhodný, je též chutný a nadto doprovázen milým nápisem na obalu. Ten zní takto (přepisuji v originále):
Informácia pre spotrebitel´ov: Už naše mamy odporúčali konzumovať Diétny suchár při črevných, resp. žalúdočných ťažkostiach niekol´kokrát denne, a to samostatne, alebo s čiernym nesladeným čajom. Podl´a platnej európskej legislativy sa však takéto rady považujú za zdravotné tvrdenia, ktoré musia byť vedecky dokázané, inak se nemôžu uvádzat na obaloch. Napriek tomu, že účinky tradičného suchára neboli preukázané žiadnou vedeckou štúdiou, každý spotrebitel´ má možnost riadiť sa vlastným úsudkem a radami svojej mamy.
Milé, což?