Jak informoval portál První zprávy.cz, kanál Disney odstranil kvůli rasismu některé dětské filmy. Streamovací služba Disney odstranila z profilů pro dospívající několik klasických dětských filmů. Důvodem jsou údajně používané rasistické stereotypy a negativní zobrazení kultur. Byly odstraněny filmy Dumbo, Peter Pan, Lady a Tramp, Kniha džunglí a Aristokrati. Filmy by se již neměly zobrazovat v profilu pro děti při jejich cíleném hledání. U profilu pro dospělé jsou však tituly stále k dispozici. Nejprve se tam však objeví dvanáctisekundové upozornění (v našem kontextu se tomu říkávalo Nastavování zrcadla):
„Tento program obsahuje negativní vyjádření a / nebo nesprávné zacházení s lidmi a kulturami. Tyto stereotypy byly špatné tehdy a stále jsou i dnes. Spíše než odstraňovat tento obsah, je pro nás důležité poukázat na jeho škodlivé účinky, poučit se z něj a podněcovat diskuse, které nám umožní vytvořit společně budoucnost bez diskriminace. “
Disney vysvětluje, proč se například Dumbo již v profilu dětí nezobrazuje. Vrány, které v něm hrají, jsou údajně „poctou rasistickým představením potulných zpěváků, na nichž bílí umělci se zčernalými tvářemi a potrhanými šaty napodobovali a zesměšňovali zotročené Afričany na plantážích na jihu“. Peter Pan prý pro změnu zobrazuje domorodce způsobem, „který neodráží rozmanitost domorodých obyvatel ani jejich autentické kulturní tradice“. Ve filmu jsou dokonce několikrát označovány jako „červené kůže“ a jsou prezentovány jako skupina hovořící nepochopitelným jazykem. Peter a ztracení chlapci tancovali a nosili pokrývky hlavy, což je prý „forma výsměchu kultuře a obrazům domorodého obyvatelstva“.
Asi nejsem sám, kdo si teď může hlavu ukroutit. To už ty interní cenzory velkých zábavních společností musí někde školit, na nějaké obdobě našeho pamětihodného VUMLu, protože takové krávoviny nikdo soudný vlastní hlavou nevymyslí. Je to, jako bych zakazoval Červenou Karkulku, protože nosí červený oděv, čímž propaguje komunismus a připomíná čínskou vlajku. Z téhož důvodu je nutno s okamžitou platností zakázat, z knihoven, kin a televizních archivů stáhnout všechny filmy, v nichž figuruje apačský náčelník Vinnetou, jemuž jeho okolí soustavně říká „rudý bratr“, ba dokonce na mnoha místech i on sám sebe takto nazývá, netuše zřejmě, jak nahrává propagandě z Pekingu a exportu telefonů Huawei.
—
To server Echo24 přinesl jiný, neméně zajímavý titulek: Neslyším, nevidím, nemluvím… Tři moudré opice jsou prý urážlivým rasistickým stereotypem. Čtěme: Univerzita v Yorku stáhla ze svých webových stránek obrázek tří moudrých opic, které vycházejí ze známého japonského rčení „neslyším zlo, nevidím zlo, nemluvím zlo“. Univerzita tak učinila v obavě, že by tím mohla někoho urazit a za „rasistický stereotyp“ se na svých stránkách omluvila. Informoval o tom list The Sunday Times. Obraz opic byl vytvořen jako anonce na on-line konferenci o historii umění. „Jsme přesvědčeni, že plakát není vhodný, neboť jeho ikonologie propaguje dlouhodobou vizuální historii útlaku a využívá rasistické stereotypy,“ uvedli organizátoři v omluvě. Dodali, že za své činy nesou odpovědnost a chtějí se polepšit.
Nepřipomíná vám to pro změnu jiný úkaz z minulosti ne tak dávné, totiž veřejnou sebekritiku? Ano, některý soudruh tu a tam mohl pochybit, i on byl přece jen člověk, ale jakmile své pochybení veřejně uznal, náležitě si posypal hlavu popelem a vyválel se v bahně, nemusel nutně skončit za katrem, ale třeba jen v dolech na Karvinsku, kde mohl se sbíječkou v ruce přemítat o svých nedostatcích.
Přitom je to celé s opicemi jeden veliký nesmysl plynoucí z totální věcné a historické neznalosti, kterou by jeden od zástupců akademické scény nečekal. Deník The Sun cituje Tima Clarka, bývalého kurátora japonských sbírek Britského muzea, který „netuší, proč by s opicemi měl být problém“. Také doktorka Lucia Dolceová, která 20 let studuje japonský buddhismus na Škole orientálních a afrických studií, uvedla, že tři opice jsou v japonské kultuře vnímány pozitivně. Takže podle ní není obrázek moudrých opic kontroverzní, „protože opice je posvátná bytost“. Tři moudré opice vycházejí z buddhistického učení a poprvé se staly populární v Japonsku v 17. století, poté se jejich věhlas rozšířil i na západ. Každá z nich představuje jedno poslání – jedna si zakrývá uši, druhá ústa a třetí oči. Svými gesty říkají „neslyším zlo, nevidím zlo, nemluvím zlo“.
Celý problém této aplikované politické korektnosti vystihl bývalý šéfredaktor The Daily Telegraph Charles Moore. „Jednou z obtíží v tom být ‚woke‘ (uvědomělý zejména v otázkách sociální a rasové spravedlnosti) je to, že se u vás vyvine jakási přehnaná přecitlivělost na konkrétní fráze či obrazy, což vám znemožní cokoliv říci nebo udělat, neboť máte obavy, že by se mohl někdo urazit,“ řekl týdeníku The Spectator.
Asi bych to zkusil zjednodušit do věty: Máme totálně vymyté hlavy, přemýšlíme za roh, necháme se manipulovat neználky z neziskovek, kteří si za naše peníze dělají nárok usměrňovat naši mysl a poroučet našim životům. Je to nenápadný, ale zřetelný vstup do otroctví.
—
A na konec zase jedna z webové kolportáže. Příhodně opět na téma politického newspeaku:
KDO JE KDO:
RADIKAL: Člověk, který rozdmýchává ve společnosti zlo tím, ze upozorňuje na problémy.
EXTRÉMISTA: Člověk, který o problémech nejenže mluví, ale dokonce roztáčí spirálu nenávisti požadavky, aby politici tyto problémy řešili.
PRAVICOVÝ EXTRÉMISTA: Zpupně odmítá, aby za něj problémy vyřešil stát, ale drze dává průchod své agresivitě tím, že hledá řešení vlastními silami.
ANGAŽOVANÝ OBČAN: Na lidi, se kterými nesouhlasí, píše do práce udání za genderovou nevyváženost ve vyjadřování a málo časté venčení psíka.
LIDSKOPRÁVNÍ AKTIVISTA: Žije, aby se společnosti pomstil za domnělá příkoří, na něm spáchaná.
MULTIKULTURNÍ ORGANIZACE: Příjemce milionových dotaci z EU a Norských fondů, které využívá k tomu, aby okolí vnutila svou představu dobra i za cenu jeho zničení.