Zvete násilníka. Karlovarský festival čelí kritice kvůli Johnnymu Deppovi, napsaly mnohé tuzemské tlampače, mj. Seznam Zprávy. Filmový festival v Karlových Varech kritizuje organizace, která bojuje proti domácímu násilí, za pozvánku pro slavného amerického herce Johnnyho Deppa.
Střihoruký Edward, Pirát z Karibiku nebo cikánský romantik z filmu Čokoláda, těmito a mnoha dalšími rolemi se Depp zapsal do paměti svých filmových fanoušků. V poslední době je ale médii propírán též jako celebrita obviněná z domácího násilí. V britských bulvárních novinách Sun totiž před časem vyšel článek o jeho údajném fyzickém napadání dnes již exmanželky Amber Heardové. Depp to však popřel a naopak obvinil z násilného chování Heardovou.
Vedení karlovarského festivalu oznámilo, že Johnny Depp přijede jako čestný host na srpnový 55. ročník. „Johnnyho Deppa obdivujeme dlouhodobě, bude nám proto ctí jej přivítat v Karlových Varech,“ komentoval prezident festivalu Jiří Bartoška.
Pocta americkému herci se ale nelíbí jakési organizaci Solace Women`s Aid, která bojuje proti domácímu násilí. A Karlovy Vary nejsou jediný evropský festival, který se kvůli pozvánce pro Deppa stal terčem kritiky. Organizace si vyšlápla i na proslulý španělský filmový festival San Sebastian, který se koná v září a hodlá herci dokonce udělit čestnou cenu. „Rozhodnutí udělit mu cenu za celoživotní dílo je obzvlášť urážející, zvláště v roce, kdy domácí násilí výrazně vzrostlo kvůli podmínkám boje s pandemií,“ komentovala Erin Mansellová z organizace Solace. Vida, za co všechno může covid, chce se dodat…
Obvinění z domácího násilí zasáhlo Deppovu pracovní kariéru. Nemohl například hrát v pokračování úspěšné filmové série Fantastická zvířata.
Zkusme si to vzít popořádku. Depp je známý svým cholerickým chováním, stejně jako Heardová svým poměrně liberálním vztahem k manželské nevěře (zálety s Elonem Muskem atd.). Prostě standardní hollywoodská pavlač-story. Co na těch všech drbech je či není pravda, skoro není pro naši věc podstatné. Jisté však je, že na Deppovu stranu se postavily jeho bývalé partnerky Winona Ryder a především Vanessa Paradis, která s Deppem žila 14 let, a měla by tedy mít o jeho povaze a jednání docela podrobné informace.
Jenže co s tím vším, v souvislosti s Karlovými Vary a dalšími ryze filmovými akcemi? I kdyby Depp nakrásně prožil všechnu tu divočinu, kterou líčila u soudu Heardová, co to ubírá na jeho výkonech ve filmech jako Arizona Dream, Co žere Gilberta Grapea, Ed Wood, Z pekla, Hledání Země-Nezemě, Veřejní nepřátelé nebo v sérii úletů režiséra Tima Burtona? Stejně jako dávný (jistě ne obdivuhodný) románek s nezletilou slečnou nesnižuje nic na díle Romana Polańského (připomenu zejména oscarový film Pianista z r. 2002, mnohými hodnocený podstatně výše než tématicky blízký Spielbergův Schindlerův seznam).
Ba ne, tady se prostě zviditelňuje agresivní squadra nějakých akademických či novinářských sufražetek, které samy neumějí nic víc, než házet bahno na jiné a dělat si na tom svých 15 minut slávy. Jakým způsobem jim ovšem nadbíhají média, je trestuhodné. Nebýt těch, mohly by si své pravdy stříkat leda sprejem na zeď jako ilegální graffiti. Takhle vnášejí do veřejného prostoru zášť, závist, nenávist a rozkol. Možná, že vědí, proč to dělají. Možná to ví ten, kdo je k tomu motivuje a platí za to. Já jen vidím na konci těch snah totální destrukci demokracie a pochod „plným krokem“ (jak zněl název jednoho budovatelského románu) rovnou cestou k totalitě.
—
A ještě jednou do filmového rybníka. Instagram smazal režisérovi Almodóvarovi plakát k filmu. Kvůli bradavce, píšou Novinky.cz.
Sociální síť Instagram kvůli svým pravidlům o zákazu nahoty odstranila příspěvek, jenž ukazoval plakát k novému filmu Pedra Almodóvara Madres Paralelas (Paralelní matky). Drama bude mít premiéru na filmovém festivalu v Benátkách. Láká na něj plakát s dílem výtvarného umělce Javiera Jaéna, který zobrazuje detail bradavky kojící matky. Plakát Jaén zveřejnil na Instagramu, vzápětí jej ale sociální síť zablokovala na základě algoritmu, který zakazuje snímky, na kterých jsou vidět ženské bradavky. Almodóvar reagoval lakonicky: „Buďte ostražití, když stroje určují, co smíte. Bez ohledu na to, kolik informací dokáže algoritmus zpracovat, nebude nikdy mít srdce ani selský rozum.” Mimochodem, celá ta historka má ještě vnitřní rozměr. Zákaz bradavky jako by naznačoval, že film je pornografický. Což je s prominutím k smíchu. Každý, kdo chce, přece ví, že Pedro Almodóvar je gay.
Tahle historka by v zásadě nestála za pozastavení, kdyby nevypovídala o mnohem hlubším problému, než je (jak je u Almodóvara běžné) film plný sexu a obnažených lidských emocí. Kladu si otázku, co je to za společnost, která zakazuje pohled na ženskou bradavku, konec konců symbolu pokračování lidského rodu? Co je to za novodobé inkvizitory, kteří nám poroučejí a zakazují, co dělat a co ne. Kdo jim dal mandát k těmto sprostým cenzurním zásahům? Odpověď? My sami jim to dovolujeme svým mlčením, ba dokonce mnohdy i přitakáváním. My sami pracujeme na okrajování a gumování našich svobod ve jménu pomyslného „společného dobra“. Pak ale, zdá se, nic jiného nezasluhujeme. Chceme-li do klece, dobře nám tak.
—
Dítě z obalu kultovního alba Nirvany žaluje kapelu kvůli dětské pornografii, napsal nedávno server Novinky.cz. Řeč jde o jednom z nejvýznamnějších hudebních alb dvacátého století. Deska Nevermind od grungeové skupiny Nirvana má na přebalu nemluvně, které nahé v bazénu sahá po dolarové bankovce. Po 30 letech od vydání alba ono dítě kapelu zažalovalo.
Američan Spencer Elden se na přebalu desky, která byla vydána v září roku 1991, objevil jako čtyřměsíční dítě. Ve stížnosti podané u federálního soudu v Los Angeles, v níž je rovněž uveden fotograf Kirk Weddle nebo nahrávací společnosti, které stály za vydáním alba, Elden tvrdí, že jeho „identita a jméno jsou navždy spojeny se sexuálním zneužíváním, které zažil jako nezletilý”. Eldenovi rodiče za fotografii v akvaparku v Pasadeně dostali údajně pouze 200 dolarů a Elden tvrdí, že nikdy nepodepsali souhlas s komerčním využitím fotografie. Rovněž kapelu viní z toho, že nedodržela slib zakrýt na fotografii choulostivé partie. Žaloba dále tvrdí, že kapela použila „dětskou pornografii k propagaci vlastní desky, vědomě za to přijímala peníze a využila sexuálního zneužití dětí k vlastnímu prospěchu”. „Trvalá újma, kterou poškozený utrpěl, zahrnuje mimo jiné extrémní a trvalé emocionální utrpení s fyzickými projevy, narušení jeho přirozeného vývoje, dále pak ztrátu minulých i budoucích výdělků či ztrátu radosti ze života,“ uvádí se mimo jiné v žalobě.
Elden požaduje od každého ze 17 lidí či společností, které žaluje, 150 tisíc dolarů (3,2 milionu korun). Už v roce 2016 uvedl pro časopis Time: „Vždycky, když jdu na baseballový zápas, tak vím, že pravděpodobně každý na stadionu viděl můj dětský penis. Navíc je těžké se nerozčílit, když víte, kolik peněz na tom kapela vydělala. Já bydlím u své matky a jezdím starou hondou,” uvedl.
A tumáš, čerte, kropáč! Jakýsi člověk, jehož batolecí foto dala na titul desky slavná rocková skupina, se soudí kvůli „sexuálnímu zneužití“. Je známo, že šéf Nirvany Kurt Cobain byl narkoman a měl psychické problémy, které vyústily v sebevraždu, ale co do pohlavního života se projevoval normálně – žil se zpěvačkou, sice mizernou, ale prokazatelně ženskou, Courtney Love. Ani o jeho kolezích se neproslechlo nic v tom smyslu, že by holdovali znásilňování nemluvňat. Pokud tedy Eldena někdo zneužil, pak to mohli být jedině jeho rodiče. Třeba jen tím, že jeho foto prodali bez nejmenších skrupulí ke komerčnímu využití. Ostatně – kam takové „prodávání“ dětí může vést, vidíme dnes dobře na Gretě Thunbergové. To za A. Za B – těžko předpokládat, že by publikum na baseballu v dospělém Eldenovi, pokud s sebou nenosí obal desky Nirvany jako průkaz svého věhlasu, poznali ono batole, natož aby věnovalo pozornost nevyvinutému ještě mužství. Takže pointa je za C. Jde, jako obvykle, jen o peníze. Po třiceti letech, jako z udělání v době, která přeje magoriádám typu „me too“ a „cancel culture“, si chlapec uvědomil, že lze slavné muzikanty pumpnout o pěkné sumy. Odtud ta truchlivá poznámka o staré hondě, kterou musí jezdit, ačkoli by zřejmě mnohem raději jezdil v Lamborghini a bydlel na Sunset Boulevardu.
Nejsmutnější na tom celém je, že se najdou advokáti a soudci, kteří tenhle případ jsou ochotni udělat opravdovým Případem, prostě proto, že i pro ně z toho koukají nemalé výdělky. Že tím dělají z našeho blázince ještě větší cvokhauz, než sám je, jim je ukradené.
A mimochodem – ta fotka batolete ve vodě lapající dolarovou bankovku je velmi povedenou metaforou kritického postoje kapely k materialistické společnosti. Obal právem bývá považován za jeden z nejlepších v rockové historii.
A ještě postskriptum: na slavném obalu ještě slavnější desky Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band od Beatles se v ikonické fotomontáži objevili (zcela mimo svou vůli či nedejbůh svolení) postavy Boba Dylana, Marlona Branda, Edgara Allana Poea, Freda Astaira, Tonyho Curtise, Marilyn Monroe, Olivera Hardyho, Karla Marxe, Sigmunda Freuda, Oscara Wilda, George Bernarda Shawa, Lewise Carrolla, Shirley Templeové, Alberta Einsteina či Marlene Dietrichové. Ti všichni mají někde patrně nějaké potomky, kteří díky tomu zobrazení na LP Beatles utrpěli ztrátu radosti ze života. Třeba by jim ji nějaký sbor fikaných právníků dovedl vrátit. To by byl teprve proces století!